مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

دستورپخت آش گندم

خواص

نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است. در منابع طب ایرانی، نخود را بسیارمغذّی، ملیّن طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون نیکو،  و اشتهاآور دانسته‌اند. آش گندم ، با مزاج معتدل خود، ملیّن، خون‌ساز، و مقوی عمومی بدن است و به‌عنوان یک خوراک سنتی ایران‌زمین، گزینه خوبی برای فصول سرد سال ازجمله پاییز است که دستگاه گوارش ما قوی‌تر می‌شود و بدن به نیرو و غذای بیشتری نیاز دارد. افرادی که معده‌های ضعیفی دارند و با خوردن غذاهای غلیط و سنگین، دچار بدگواری می‌شوند، باید در خوردن آش گندم احتیاط کنند.

مواد لازم:

۱. گندم پوست‌ کنده: ۳ پیمانه، شب‌ خیسانده.

۲. نخود: نیم‌ پیمانه، شب‌ خیسانده.

۳. آب قلم: ۳-۴ پیمانه.

۴. شوید و گشنیز: ۲ پیمانه، ساطوری.

۵. زردچوبه: ۱-۲ قاشق مرباخوری.

۶. نعنا داغ: ۲-۳ قاشق غذاخوری.

۷: نمک بدون ید: به میزان لازم

دستور پخت:

نخود را بازردچوبه و ۱ لیتر آب، داخل ظرفی ریخته، روی حرارت زیاد بگذارید تا به‌ جوش آید. سپس حرارت را کم کنید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملاً بپزد. نیم ساعت پیش از پایان پخت، سبزی را با ۲ پیمانه آب‌ جوش و اندکی نمک، روی نخود بریزید و هم بزنید و اجازه دهید با هم کاملاً بپزند. در حین پخت نخود، گندم‌ها را بشویید و با ۴ لیتر آب، در ظرف جاداری با در نیمه‌باز روی حرارت ملایم بگذارید و ۲ ساعت بپزید. (گاهی با قاشق چوبی هم بزنید تا ته نگیرد).

پس از گذشت ۱ ساعت نخست، نمک را هم بریزید. بیش از نیمی از حجم گندم پخته‌شده را،  بدون آب، با کفگیر بردارید و در دیگ دیگری با گوشت‌کوب بکوبید یا در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود و سپس به ظرف گندم‌ها برگردانید. نخود و سبزی پخته‌شده را روی گندم بریزید، آب قلم را بیفزایید و روی حرارت ملایم، هم بزنید تا به جوش بیاید. پس از دو سه جوش از روی حرارت بردارید و با نعنا داغ آرایش کنید.  به جای آبِ قلم، می‌توانید از آبِ گوشت هم استفاده کنید. می‌توانید بنا به سلیقه خودتان، از پیازداغ، سیرداغ و فلفل برای عطر آش‌تان بهره ببرید

qwe

خواص

نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است. در منابع طب ایرانی، نخود را بسیارمغذّی، ملیّن طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون نیکو،  و اشتهاآور دانسته‌اند. آش گندم ، با مزاج معتدل خود، ملیّن، خون‌ساز، و مقوی عمومی بدن است و به‌عنوان یک خوراک سنتی ایران‌زمین، گزینه خوبی برای فصول سرد سال ازجمله پاییز است که دستگاه گوارش ما قوی‌تر می‌شود و بدن به نیرو و غذای بیشتری نیاز دارد. افرادی که معده‌های ضعیفی دارند و با خوردن غذاهای غلیط و سنگین، دچار بدگواری می‌شوند، باید در خوردن آش گندم احتیاط کنند.

مواد لازم:

۱. گندم پوست‌ کنده: ۳ پیمانه، شب‌ خیسانده.

۲. نخود: نیم‌ پیمانه، شب‌ خیسانده.

۳. آب قلم: ۳-۴ پیمانه.

۴. شوید و گشنیز: ۲ پیمانه، ساطوری.

۵. زردچوبه: ۱-۲ قاشق مرباخوری.

۶. نعنا داغ: ۲-۳ قاشق غذاخوری.

۷: نمک بدون ید: به میزان لازم

دستور پخت:

نخود را بازردچوبه و ۱ لیتر آب، داخل ظرفی ریخته، روی حرارت زیاد بگذارید تا به‌ جوش آید. سپس حرارت را کم کنید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملاً بپزد. نیم ساعت پیش از پایان پخت، سبزی را با ۲ پیمانه آب‌ جوش و اندکی نمک، روی نخود بریزید و هم بزنید و اجازه دهید با هم کاملاً بپزند. در حین پخت نخود، گندم‌ها را بشویید و با ۴ لیتر آب، در ظرف جاداری با در نیمه‌باز روی حرارت ملایم بگذارید و ۲ ساعت بپزید. (گاهی با قاشق چوبی هم بزنید تا ته نگیرد).

پس از گذشت ۱ ساعت نخست، نمک را هم بریزید. بیش از نیمی از حجم گندم پخته‌شده را،  بدون آب، با کفگیر بردارید و در دیگ دیگری با گوشت‌کوب بکوبید یا در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود و سپس به ظرف گندم‌ها برگردانید. نخود و سبزی پخته‌شده را روی گندم بریزید، آب قلم را بیفزایید و روی حرارت ملایم، هم بزنید تا به جوش بیاید. پس از دو سه جوش از روی حرارت بردارید و با نعنا داغ آرایش کنید.  به جای آبِ قلم، می‌توانید از آبِ گوشت هم استفاده کنید. می‌توانید بنا به سلیقه خودتان، از پیازداغ، سیرداغ و فلفل برای عطر آش‌تان بهره ببرید

عضویت در کانال طب سنتی طبایع

دسته :  پخت و پز

دیدگاه ها