مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

نکات کلی و ضروری در صرف غذا

۱) مطلوب این است که غذا از جنس غذای دوایی نباشد. در صورت استفاده از غذای دوایی، بهتر است همراه با آن از غذاهای با مزاج مخالف استفاده شود.
۲) مقدار غذا نباید به قدری زیاد باشد که باعث تخمه و فساد گردد، همچنین نباید آنقدر کم باشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود.
۳) زمانی که هنوز مقداری اشتها به غذا وجود دارد باید دست از غذا خوردن کشید .
۴) سکون و آرامش بعد از غذا ضروری است زیرا سکون برای هضم كامل لازم است . البته چند قدم حرکت کردن بعد از غذا مفيد است چرا که سبب قرار گرفتن غذا در قعر معده می گردد. به طور کلی حرکت خفیف پس از غذا مناسب است ولی حرکات شدید توصیه نمی شود .
۵) نباید بدون اشتهای واقعی غذا میل شود. از سوی دیگر در زمان گرسنگی واقعی نیابد خوردن غذا را به تأخیر انداخت، زیرا این کار موجب ریخته شدن سفرا و مواد نامناسب به معده می گردد. تأخير غذا بیش از نیم ساعت و حداکثر یک ساعت زیان آور است.
۶) غذاهای مختلف نباید در یک وعده مصرف شود چون سبب تحير طبیعت و سوء هضم می شود.
۷) زمانی که غذا هنوز در معده قرار دارد و هضم نشده است باید از مصرف هر گونه خوراکی دیگر پرهیز شود؛ زیرا سبب عدم هضم و فساد هر دو غذا میشود
۸) در دو روز، سه بار غذای کامل میل شود به این نحو که روز اول صبح و شام، و روز بعد فقط ناهار میل گردد .
۹) رعایت عادت در دفعات غذا و کیفیت و کمیت و اوقات غذا خوردن لازم است؛ زیرا عادت حكم طبیعت دوم را دارد و به هم زدن ناگهانی آن زیان آور است.
۱۰) باید از مداومت بر یک نوع غذا پرهیز شود
۱۱) غذای تایستان باید سرد بالفعل و زمستان گرم بالفعل باشد؛ به جهت اینکه ظاهر بدن در تابستان گرم است و اگر غذای گرمی خورده شود ظاهر و باطن هر دو گرم شده، هضم ضعیف میشود. همچنین در زمستان، ظاهر سرد است پس هرگاه با ورود غذای سرد باطن سرد شود حرارت غریزی خاموش میگردد. در دو فصل دیگر باید غذا معتدل باشد.
۱۲) زیاده روی در خوردن هر کدام از غذاها می تواند منجر به عوارض شود، چنانکه ترشیجات موجب ضعف و لاغری بدن میشوند و برای عصبها زیان آور هستند. غذاهای بی مزه موجب کاهش اشتها و دلزدگی از غذا میشوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین میبرند و بدن را گرم میکنند. غذاهای شور نیز لاغری و خشکی می آورند و برای چشم مضر هستند بنابراین در هیچ کدام نباید افراط کرد .
۱۳) مضرت غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش می توان رفع کرد و بالعکس. همچنین مشکل غذاهای بی مزه با شوری و تندی قابل رفع است.
۱۴) استمرار در پرهیز غذایی و گرفتن رژیمهای سخت بدن را ضعیف می کند. ۱۵٫ غذاهای مرطب بارد مانند خورش کدو، سوپ جو و افزودنی هایی مانند تمرهندی و نارنج و غوره برای افراد با مزاج گرم و خشک و غذاهای سردی بخش کم رطوبت مانند غذاهای ترش برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب تر است. افراد سرد و تر به غذای گرم و لطيف مثل گوشت گنجشک و کبک با دارچین و زیره احتیاج دارند و بهتر است سرد و خشک ها غذاهای رطوبت بخش معتدل مانند گوشت بره و زرده تخم مرغ استفاده کنند.

منبع: کتاب طب سنتی ایران

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  سبک زندگی

دیدگاه ها