مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

 

زندگی صحیح برای مزاج گرم و خشک

از هوای تازه و خنک بهره مند شوند.
در رژیم غذایی بیشتر از میوه جات و سبزیجات تازه مناسب مزاج مثل کاهو و اسفناج استفاده کنند.
مصرف آب و مایعات را به اندازه ای افزایش دهند که ادرار صبحگاهی از حد رنگ زرد لیمویی پررنگ تر نشود.
۶-۷ ساعت خواب شبانه داشته باشند. روزهای تابستان یک ساعت چرت پس از ناهار رطوبت کافی به بدن میرساند.
در شرایط فشار عصبی، دستور تنفس و تمرینات ذهنی آرام بخش را به کار ببرند و فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک، صبح زود یا شامگاه انجام دهند. هر ۱۲ ساعت بینی را با کمی روغن بادام شیرین طبیعی مرطوب کنند. از هوا، محیط، فعالیت ها و حالات روانی افزایش دهنده گرمی و خشکی پرهیز کنند. از نوشیدن بیش از اندازه چای و قهوه دوری کنند.
از فعالیت زیاد و ورزش شدید که گرمی و خشکی را افزایش می دهند، پرهیز کنند. از بی خوابی و کم خوابی (کمتر از ۵ ساعت) و دیر وقت خوابیدن دوری کنند.
از عصبانیت، هیجانات روانی و زیاد حرف زدن بپرهیزند.
مصرف غذاهای گرم و خشک را به خصوص در هوای گرم کاهش دهند.

مزاج گرم و خشک و استعداد بیماری ها:
افراد گرم و خشک (به اصطلاح غلط، صفراوی مزاج) در صورت عدم رعایت دستورها، استعداد بیشتری برای بروز اختلالات و بیماری های زیر پیدا میکنند:
اضطراب و تنش فکری، میگرن، وزوز گوش، تپش قلب، اسهال خونی، هپاتیت، زردی، لکه بینی و افزایش خونریزی هنگام پریود، انزال زودرس، تلخی دهان، سرفه خشک، بیخوابی، سوزش ادرار بدون علت، لاغری شدید.

مروری بر کلیات طب سنتی ایران

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  مزاج‌شناسی

دیدگاه ها