مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

کلانه، فست فودی سنتی

مواد لازم(برای ۵ نفر): ۱. آرد گندم: ۱ کیلو ۲. پیازچه خردشده یا پیچک: ۱ کیلو ۳. روغن حیوانی: ۱۵۰ گرم ۴. نمک بدون ید: به میزان لازم ۵. خمیر مایه: به میزان لازم (در صورت تمایل) :
دستور پخت: ابتدا ۱ کیلو آرد گندم را ۳بار به‌خوبی الک‌کنید، در کاسه بزرگی بریزید و وسط آن را گودکنید. خمیرمایه را با آب ولرم مخلوط‌کنید و ۱۵ دقیقه در جای گرمی بگذارید تا عمل‌بیاید. سپس آن‌ را وسط گودی آرد اضافه‌کنید، کمی نمک بریزید و سپس کم‌کم آب را بیفزایید تا خمیر نرم و لطیفی به‌دست‌آید. خمیر را آن‌قدر ورزدهید تا دیگر به دست و ظرف نچسبد. روی خمیر را با سلفون یا کیسه نایلونی بپوشانید و پارچه تمیز و ضخیمی را کمی نم‌دار کرده و روی ظرف بیاندازید و آن‌ را در جای گرمی قراردهید تا به مدت ۳ ساعت استراحت‌کند و به‌ حالتی برسد که به دست نچسبد.
سبزی پیچک یا پیازچه را هم ریز خُردکنید. روی میز کار را کمی آرد بپاشید و با کمک وردنه، خمیر را نازک بازکنید. سبزیجات را روی نیمی از خمیر بریزید و طرف دیگر خمیر را روی آنها برگردانید و کناره‌های خمیر را با انگشت به هم بچسبانید. کلانه معمولاً روی ساج پخته‌می‌شود. اگر دسترسی به ساج داشتید که چه‌بهتر، وگرنه می‌توانید از پشت یک سینی یا یک ماهیتابه بزرگ استفاده‌کنید. حالا هرکدام از اینها را که موجوداست، روی بزرگ‌ترین شعله گاز بگذارید و مطمئن‌شوید روی حرارت مناسب، خوب داغ شده‌است. بهتراست حرارت متوسط باشد چون اگر زیاد داغ باشد، نان‌ها می‌سوزند و اگر هم حرارت کم باشد، نان‌ها خشک و سفت می‌شوند. خمیر را روی تابه بیاندازید تا کلانه بپزد. وقتی یک طرف خمیر پخت و خال‌های قهوه‌ای به خودش گرفت، طرف دیگر خمیر را برگردانید تا بپزد. در آخر کار کلانه‌ها را با روغن حیوانی چرب‌کنید و با دوغ و ماست محلی نوش‌جان بفرمایید.
درباره خمیر دقت کنید که نباید چسبناک باشد ولی نباید خشک هم باشد. این نان را بدون خمیرمایه هم می‌توان پخت و در این حالت، چون خمیر خیلی نازک بازمی‌شود، نان لطیفی به‌دست می‌آید. در صورت تمایل می‌توانید کمی سیر رنده‌شده و زعفران هم به خمیر بیفزایید.

خواص: کلانه، اگرچه بیشتر به عنوان یک نوع نان شناخته شده، اما در واقع یک وعده غذایی کامل سنتی است و می‌توان از آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فست‌فودها نام‌برد که برخلاف فست‌فودهای رایج، علاوه بر خوشمزگی، به علت سلامت غذایی و غنی‌بودن از انواع ویتامین‌ها و فواید بهداشتی، در زمره سالم‌ترین غذاها قراردارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، واحد سنندج

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  پخت و پز

دیدگاه ها