مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

در روزهای زمستان نخوابید

خواب خوب، خوابی پیوسته و عمیق است که پس از برخاستن از آن احساس نشاط و سرزندگی ایجاد شود، البته میزان خواب برای افراد و مزاج های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای فردی با مزاج گرم وخشک ممکن است چهار الی پنج ساعت خواب کافی باشد امافردی بامزاج سرد وتر معمولا به هفت الی هشت ساعت خواب نیاز دارد. بهترين خواب، خواب عميق، پيوسته و به اندازه ی مناسب است كه پس از گوارش و شروع جذب آن صورت پذيرد؛ بدين ترتيب احتمال نفخ و مشكلات هضمی كاهش می يابد. كسانی كه بعد از نيمه شب می خوابند، بايد كم كم عادت خود را به يكی دو ساعت قبل از نيمه شب تغيير دهند. خواب در زمستان: درفصل زمستان از خوابیدن در روز بپرهیزید، زیرا به ویژه در این فصل باعث ایجاد بیماری های رطوبی و نزله می گردد. تباهی رنگ چهره، سستی بدن، احساس کسالت از دیگر عوارض خواب روز هستند. اهمیت نخوابیدن طی روز در زمستان زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی بسیار زیاد است؛ چرا که خوابیدن باعث طولانی‌شدن دوره بیماری می‌شود.
خوابیدن با شکم پر نیزدر زمان بروز سرماخوردگی موجب بروز بیماری‌های ریوی مزمن می‌شود. در زمان ابتلا به زکام و بیماری‌های تنفسی از خوابیدن طی روز به‌ویژه با شکم پر باید پرهیز نمود تا از خطر بروز بیماری‌های ریوی مزمن ایمن باشیم.
حتی بعضی از حکما توصیه کرده‌اند تا در زمان بروز زکام به‌گونه‌ای بخوابید که بینی روی بالش قرار گیرد تا از ریختن ترشحات به داخل ریه‌ها پیشگیری شود.

🙏 با تشکر از همکار متخصص طب‌سنتی آقای دکتر محمد عسکرفراشاه برای تهیه این مطلب..

صفحه شخصی طبیب در سایت طبیب شهر

 

 

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  مزاج‌شناسی

دیدگاه ها