مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

زمان خواب در شب

در قدیم وقتی که کسی خیلی دیر می خوابید، می گفته اند تا پاسی از شب بیدار بوده است. هر شب ۴ پاس است که در طول سال مدت آن تفاوت دارد و حداکثر ۳ ساعت خواهد بود. بنابراین حداکثر باید ۳ ساعت بعد از اذان مغرب خوابید. برای ایجاد خواب آرام و عمیق رعایت نکاتی ضروری است: ۱- باید شام یا غذای شب حداقل ۲ تا ۲٫۵ ساعت قبل از خواب صرف شود. ۲- باید کارهای فکری شدید حداقل ۱ تا ۱٫۵ ساعت قبل از خواب قطع شود. ۳- باید اتاق خواب به خوبی تهویه گردیده و بی سر و صدا و در موقع خوابیدن کاملا تاریک باشد. همچنین از نظر حکیم جرجانی؛ بهترین وقت خواب زمانی است که طعام از فم معده فروگذشته باشد و در قعر معده افتاده و قوت هاضمه معده بر آن، تصرفی تمام کرده باشد. البته با معده خالی خفتن نیز زیان دارد و حرارت غریزی را ضعیف می کند و تن را لاغر می گرداند. و خواب روز، “رطوبت” و “نزله” آرد، خصوصا در زمستان، و رنگ چهره را تباه و تن را سست کند و کسلی و سقوط شهوت آرد، و بدترین چیز برای مزاج سرد بسیار خفتن است، و کسانی که به بسیار خفتن در روز عادت کرده باشند، باید بتدریج از آن عادت بازگردند، و خواب روز جاىگزین خواب شب نیست و چهره را زرد می کند.

🙏 با تشکر از همکار متخصص طب‌سنتی آقای دکتر روح الله شعرا برای تهیه این مطلب..

صفحه شخصی طبیب در سایت طبیب شهر

 

 

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  سبک زندگی

دیدگاه ها