مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

آش گندم غذایی مناسب فصل پاییز

مواد لازم: ۱. گندم پوست‌ کنده: ۳ پیمانه، شب‌ خیسانده. ۲. نخود: نیم‌ پیمانه، شب‌ خیسانده. ۳. آب قلم: ۳-۴ پیمانه. ۴. شوید و گشنیز: ۲ پیمانه، ساطوری. ۵. زردچوبه: ۱-۲ قاشق مرباخوری. ۶. نعنا داغ: ۲-۳ قاشق غذاخوری. ۷: نمک بدون ید: به میزان لازم. دستور پخت:نخود را بازردچوبه و ۱ لیتر آب، داخل ظرفی ریخته، روی حرارت زیاد بگذارید تا به‌ جوش آید. سپس حرارت را کم کنید، در ظرف را ببندید و اجازه دهید تا کاملاً بپزد. نیم ساعت پیش از پایان پخت، سبزی را با ۲ پیمانه آب‌ جوش و اندکی نمک، روی نخود بریزید و هم بزنید و اجازه دهید با هم کاملاً بپزند. در حین پخت نخود، گندم‌ها را بشویید و با ۴ لیتر آب، در ظرف جاداری با در نیمه‌باز روی حرارت ملایم بگذارید و ۲ ساعت بپزید. (گاهی با قاشق چوبی هم بزنید تا ته نگیرد). پس از گذشت ۱ ساعت نخست، نمک را هم بریزید. بیش از نیمی از حجم گندم پخته‌شده را،  بدون آب، با کفگیر بردارید و در دیگ دیگری با گوشت‌کوب بکوبید یا در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا له شود و سپس به ظرف گندم‌ها برگردانید. نخود و سبزی پخته‌شده را روی گندم بریزید، آب قلم را بیفزایید و روی حرارت ملایم، هم بزنید تا به جوش بیاید. پس از دو سه جوش از روی حرارت بردارید و با نعنا داغ آرایش کنید.  به جای آبِ قلم، می‌توانید از آبِ گوشت هم استفاده کنید. می‌توانید بنا به سلیقه خودتان، از پیازداغ، سیرداغ و فلفل برای عطر آش‌تان بهره ببرید. خواص: نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است. در منابع طب ایرانی، نخود را بسیارمغذّی، ملیّن طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون نیکو،  و اشتهاآور دانسته‌اند. آش گندم، با مزاج معتدل خود، ملیّن، خون‌ساز، و مقوی عمومی بدن است و به‌عنوان یک خوراک سنتی ایران‌زمین، گزینه خوبی برای فصول سرد سال ازجمله پاییز است که دستگاه گوارش ما قوی‌تر می‌شود و بدن به نیرو و غذای بیشتری نیاز دارد. افرادی که معده‌های ضعیفی دارند و با خوردن غذاهای غلیط و سنگین، دچار بدگواری می‌شوند، باید در خوردن این آش احتیاط کنند.

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  پخت و پز

دیدگاه ها