مجله اینترنتی طب سنتی طبایع

منو

اصول صحیح غذا خوردن۲

بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا ، زمانی است که آن را بطور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتاً رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد .
– موقع خوردن غذاهای رقیق و آبکی ، حتماً از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن ، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق ، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک گردد .
– اگر با گرسنگی کامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً۳۰-۲۰دقیقه برای سیری کافی خواهدبود و احساس لذت بخشی از غذاخوردن و سیرشدن به شما دست خواهدداد. این درحالی است که از نظر کمیت و میزان ، با رعایت اصول صحیح غذاخوردن ، غذای خورده شده ، بسیار کمتر ( گاه تا یک چهارم ) از زمانی است که این اصول رعایت نمیشوند. این موضوع در افراد چاق و پرخور ، مهم است !!
– یادتان نرود با احساس سیری و حتی چند لقمه قبل از آن ، دست از غذا خوردن کشیده وادامه ندهید . بیشتر خوردن ، باری اضافی است برای معده و سیستم گوارش شما که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.
-با آرامش و به آهستگی غذا بخورید.اهمیت.اهمیت این موشوع به حدی است که طبق فرمایش امام رضا (ع)مدت زمانی که سر سفره میمانید جزو عمر محسوب نمیشود.غذا راباید خیلی خوب جوید ، غذا خوردن حداقل ۲۰دقیقه طول بکشد.
-مشغول کردن ذهن به مسایل متفرقه (تماشای تلویزیون.گوش دادن به موسیقی.مطالعه کردن و …) در حین غذا خوردن باعث عدم تمرکز و به دنبال آن هضم بد غذا میشود.
-فاصله شام و خواب ۴ساعت باشد،سر شب خوابیدن وصبح زود بیدار شدن توصیه میشود.
-خوابیدن بلافاصله پس از مصرف غذا توصیه نمیشود.درصورت تمایل کمی قدم بزنید و حداقل نیم ساعت صبر نموده و سپس دراز بکشید.در ابتدا توصیه میشود که به پهلوی راست بخوابید و سپس مدت بیشتری را به پهلوی چپ دراز بکشید تا حرارت کبد روی معده قرار بگيرد و به هضم کمک کند. در انتها مجدد به پهلوی راست بخوابید تا غذا از معده وارد روده کوچک شود.
– سکون و آرامش بعد از غذا موجب تسریع هضم می‌شود البته قدم زدن آهسته با کمک به انتقال غذا به قعر معده سبب کمک به هضم غذا می‌شود.چنانچه در حديث نبوي صلي‌الله عليه و آله وارد شده:«سِر بَعدَ العَشاءِ وَلَو بِقَدَمَينِ»
-درحالیکه خوردن غذای زیاد در شبها مضر محسوب میشود,خوابیدن شب با شکم گرسنه به هیچ وجه توصیه نشده و فرد را مستعد پیری زودرس می کند.
-در عین اینکه می بایست از مصرف غذاهای متنوع در یک وعده غذایی پرهیز کرد ,مصرف دایمی یک نوع غذا در روزهای مختلف توصیه نمیشود.
-عادت به ترشیجات موجب ضعف و لاغری و مضر اعصاب است و غذاهای بی‌مزه موجب کاهش اشتها و خستگی می‌شوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین می‌برند و بدن را گرم می‌کنند و غذاهای شور لاغری و خشکی می‌آورند و برای چشم مضر هستند.
-ضرر غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش می‌توان رفع کرد و بالعکس و همچنین مشکل غذاهای بی‌مزه با شوری و تندی قابل رفع است.
-از خوردن غذا(بخصوص شیر، هندوانه و خربزه) بعد از ورزش شدید و عصبانیت اجتناب کنید.
-هر میوه را در فصلش میل نمایید مثلا مصرف خیار و گوجه فرنگی در فصل زمستان توصیه نمیشود و منجر به بیماری می گردد.

عضویت در کانال تلگرام طبایع عضویت در کانال طبیب شهر

دسته :  غذای سالم

دیدگاه ها